Monday, January 5, 2015

Siapa Mereka Di Hati Kita?


Sahabat adalah orang yang selalu muncul dalam kepala kita untuk berkongsi dengannya apa saja yang kita lalui dalam kehidupan seharian. Minda kita seolah-olah sentiasa berbual dengannya. 

Semakin kita rapat dengan sahabat kita sepatutnya semakin tebal hati kita menerima kata-katanya bukan semakin sensitif. Sahabat lebih dari kekasih kerana sayang kita bukan berdasarkan nafsu dan kasih kita kepadanya tidak punya syarat. 

Kehadiran sahabat sejati membawa cahaya yang dengannya kita dapat melihat kekurangan diri tanpa rasa curiga. Kehadiran kekasih membawa angan-angan yang dengannya tertutup penglihatan terhadap kebenaran dan kita diselubungi curiga akan kekurangan diri. 

Kita tidak menarik perhatian sahabat kita dengan menunjukkan kelebihan kita sebagaimana yang kita lakukan kepada kekasih. Sahabat tidak tergoda dengan kecantikan atau kekacakan kita malah dialah yang menghampiri kita kerana kekurangan yang kita ada.  

Sahabat untuk kita ‘express’ Kekasih untuk kita ‘impress’. Antara ‘ to express’ atau ‘to impress’ sudah tentulah kita lebih suka ‘to express’ kerana ia melegakan. ‘To impress’ itu amat memenatkan dan memakan banyak masa kita. 

Oleh itu jagalah sahabat sejati yang jujur dan ikhlas dalam kita senang atau susah. Biarkanlah mereka mengkritik kerana itu yang kita perlu sebenarnya dalam hidup walaupun mungkin bukan yang kita mahu. 

Kalau kita tidak suka, buat-buatlah seperti kita suka kerana niat yang baik itu Allah akan mungkin membuatkan kita benar-benar suka selagi tidak bercanggah dengan agama….. jagalah persahabatan. 

Kekasih adalah 'soulmate' yang sah yang membuat kehidupan kita tempang tanpanya. Tatkala kita sudah memiliki sahabat sejati dan kekasih yang menyayangi jangan lupa kita masih tetap dagang apabila berhadapan dengan Allah nanti. Kasih sayang mereka akan kita tinggalkan dan tidak mampu membantu kita di sana nanti di 'sana' kerana amal baik yang bakal kita bawa adalah atas usaha kita sendiri.