Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2014

"Apa, Nak Dakwah? Ekstrem Gila Kau ! "

"Aku Seorang Daie?. Pertanyaan ini acapkali menerpa diri. Betul kah? Tapi aku ni tak adalah baik sangat. Tak alim. Tak warak. Amal pun biasa biasa saja. Bagaimana mungkin aku ini seorang daie? Ini Mustahil !Nak masuk sorga kan, takkan gegolek tengok Maharaja Lawak je. 

Benar.
Kita ini seorang daie. Tidak kiralah siapa pun anda, jahat manapun anda, buruk mana pun akhlak, style apapun penampilan, kerana setiap yang mengucap dua kalimah syahadah itu adalah seorang daie. Ini benar. Tak tipu.

Menyuruh yang Makruf Mencegah Yang Mungkar
Menyuruh yang makruf mencegah yang mungkar adalah paksi terbesar dalam Islam. Dengan tujuan itulah Allah SWT mengutuskan para nabi. Jika amanah ini tidak terpikul maka, rosaklah segala ajaran agama, muncul segala kerosakan dan musnah negara (lebih dahsyat dari ini). Gelap dunia.
Dalil apa yang menyuruh kita untuk berdakwah?
Ingat sampai mati.
Berpegang pada Surah ali-Imran ayat 104.
Maksudnya,
"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakw…

Sem Break ! Happy New Year 2014!

Assalamualaikum. Alhamdulillah dah masuk tahun baru 2014. Maka berakhirlah semester ni. Heaven. Jumpa kenalan baru. Explore benda baru. Banyak kenangan sem ni. Tak sangka, dah satu sem habis.

Cuti ni aku pun pening kepala jugak tak tahu nak penuhkan masa dengan apa. Sebab sejujurnya, sepanjang berada di kampus, memang jarang ada masa santai santai ni, kecuali waktu tidur petang. Tu wajib. Balik kuliah memang lepak. Penat otak. Penat badan. Tidur la penawarnya.

Nak elak kebosanan di rumah, maka aku menjebakkan diri ke dapur. Seghonok okeh. Belajar buat kek coklat. Senanya, tak belajar pun, tolong godak selebihnya tolong tengok dan merasa. Hehe.



Tadaa! Nampak tak. Nampak tak. Inilah kek hasil tangan anak bujang. Moist chocolate cake 'leleh'. Yang leleh tu aku yang tambah. Sebab aku  lah makhluk yang bertanggungjawab melelehkan cokelat cair atas tu. Ok. Telan air liur.

Sesi buat kek selesai. Lepas kemas kemas segala benda yang aku dah kecahkan. Then, tolong ibu prepare pulak untuk l…

Kerna Kau Punya Hak Untuk Bahagia

Alhamdulillah. Kembali bertinta setelah sekian lama tidak berblogging. Sekadar berkongsi apa yang terbuku di hati dan apa yang pernah aku alami. Chill, my brotha and sista. Jangan serius sangat. Tenang dan santai wokeh! Ini tentang hidup. Ya, kehidupan yang kita lalui sehari-hari.

Kerna kau punya hak untuk bahagia. 
* Kembali mencari idea dan hala tuju asal . Apa yang mahu dicoretkan dalam bingkisan kali ni. Adohai. *

Wokeh, dah jumpa apa yang nak ditulis tadi.
Kembali pada topik.

Terkadang, kita tak sedar betapa kita terlalu meletakkan kebergantungan pada orang lain. Sehinggakan, kita mula lupa untuk meletakkan kebergantungan yang sebenar-benarnya hanyalah kepada Allah. Tuhan kita. Hanya Dia yang berhak untuk digantung harap, sumber kekuatan dan benteng diri dalam menempuh cabaran kehidupan yang takkan pernah mampu kita menduga.

Nak berjaya? Bergantung pada rakan.
Nak bahagia? Perlu sentiasa bersama rakan.
Nak study? Tunggu rakan ajak.
Nak makan? Tunggu rakan pelawa atau belanja. Isk.
Nak coup…