Sunday, November 4, 2012

Tajdid Niat Belajar .. Perlulah kan?

Terkadang aku menung sendiri. Iman ini ada naik turunnya. Benar kata orang, mudah untuk kita mendapat hidayah, misalnya dengan menghadiri majlis-majlis ilmu, tadarus, dan seumpamanya. Tapi susah untuk kekal istiqamah dalam amal dan iman. Memang aku masih belum mampu ke tahap itu. 

Kesibukan belajar memang bukan alasan untuk kita mengabaikan Allah dalam kehidupan seharian. Sadis,  apabila kita berusaha untuk menjadi bijak, tapi dalam masa yang sama kita lupa dengan al-Hakim, Maha Bijaksana. Kalau Allah tak redha, mustahil untuk kita mudah menerima ilmu, terang hati,  dan mudah untuk menjawab soalan peperiksaan. 

Iman juga bergantung pada situasi dan suasana kehidupan kita. Lemahnya aku, mudah leka dengan suasana yang melalaikan. Tanpa ada yang menegur pasti aku lupa. Fitrah manusia, memang mudah leka dibuai dunia. Tapi aku tahu, inilah mujahadah melawan nafsu, yang takkan pernah berhenti hingga aku pergi suatu hari nanti. Mujur masih ada iman getaran hati.

Tanda hati leka apabila amal berkurang. Amal di sini tidak semestinya banyak. Malah bermula dengan hal yang mudah, seperti baca Al-Quran setiap kali usai solat. Andai hati mula rasa berat, maka sedarlah, itu tandanya hati sedang sakit dan harus dirawat segera. Tenang, segalanya ada penyelesaian. Dekati Allah semula.

Terkadang, kehidupan sebagai pelajar, membuatkan kita stress. Tekun belajar, tapi hasilnya tidak seberapa. Mungkinkah hilang keberkatan dalam usaha saat hati jauh dari Allah, akibat terlalu taksub? Ada kemungkinan di situ.

Aku bersyukur dengan segala kurniaan Allah kepadaku hingga aku berjaya melalui segala penat dan lelah, jerih dan payah, ujian bertimpa-timpa namun aku masih bertahan hingga ke tahap ini, selagi hayat dikandung badan, perjalanan ini harus diteruskan! Terkadang aku terkenang kesusahan dan ujian yang pernah aku alami, namun satu hal yang aku syukuri, kesusahan dan ujian itu membuatkan aku tabah, cekal dan sentiasa ingat Dia. Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Adil dan segala takdirNya penuh hikmah yang tersembunyi. 

Aku berharap, segala usaha ku, demi kejayaan duniawi ukhrawi mendapat redhaNya. Tanpa redha ibu ayah, redha Allah, maka aku jamin, aku tidak akan kemana-mana. Moga Allah tingkatkan iman, mantapkan akidah diri ini.

Syukran jazzilan kepada sahabat sahabiah yang sudi berkongsi luahan rasa ini dengan membacanya. Moga Allah kasihkan kalian sentiasa. Assalamualaikum wbr.


_________________________________________________________________________
CARA BUAT DUIT ONLINE 
JANA PENDAPATAN ONLINE

Mahu jana pendapatan online?
Anda pelajar yang memerlukan pendapatan sampingan?

Jangan risau, boleh mulakan langkah pertama dengan mendaftar di JobDiRumah. JobDiRumah? Yup. Anda hanya bekerja di rumah, berpeluang untuk bekerja dengan pelbagai syarikat antarabangsa. Tempoh masa bekerja yang fleksibel (terpulang pada anda). Jom daftar segera di JobDiRumah.

JobDiRumah Menipu? Tidak.

Tak perlu risau, kerana JobDiRumah bukanlah scam. Anda sememangnya dibayar. InshaAllah.

KLIK SINI, UNTUK DAFTAR

18 comments

November 4, 2012 at 7:17 PM

Semoga dengan redhai keluarga akan membantu dalam menghadapi rintangan. Semoga terus berjaya AF.

November 4, 2012 at 8:06 PM

insyaAllah.. amiinnn ya Rabb =)

November 4, 2012 at 9:17 PM

insyaAllah smoga dipermudahkan segala urusan oleh Allah

November 5, 2012 at 6:55 PM

@Muttallif terima kasih akhi..

November 5, 2012 at 6:55 PM

@Muttallif terima kasih akhi..

November 5, 2012 at 6:56 PM

@docHana amin insyaAllah.. :) terima kasih

November 7, 2012 at 12:59 PM

Post ni baik untuk teguran kita bersama. InsyaAllah teruskan usaha dgn niat yg betul. :)

November 10, 2012 at 10:14 AM

Allahu allah, T.T

November 12, 2012 at 7:41 PM

betul2 . iman naik turun . kita yng kena kekalkan :)

Err .. apa kata awak buang saja kata laluan untuk kotak komen ni . senang sikit utk orang komen .

November 17, 2012 at 8:44 PM

Allahurabbi..terkesan di sini..
mujahadah..
-meningkat diri dengan mujahadah-

November 22, 2012 at 12:34 PM

kalau kite niat krane lillahitaala, perlu tajdid jgake?

November 25, 2012 at 9:19 AM

@RNS
niat yg baik, teruskan ukht, tak perlu diubah.. :)

November 25, 2012 at 9:19 AM

@RNS
niat yg baik, teruskan ukht, tak perlu diubah.. :)

November 25, 2012 at 9:20 AM

@RNS
ya betul..

November 25, 2012 at 9:20 AM

@Cik Pensil terima kasih sbb membacanya.. ^^

November 25, 2012 at 9:21 AM

@Srikandi permata :) terima kasih

December 14, 2012 at 12:24 PM

memang betul apa pun kita buat bergantung pada niat..moga dipermudahkan segala urusan..In Shaa Allah..aamiin..

May 27, 2013 at 1:15 PM

@kak noraamin insha Allah..terima kasih.. :)

Post a Comment