Sunday, July 15, 2012

Coretanku di Kampus

Alhamdulillah, hari ini genap 2 bulan aku bergelar pelajar asasi sains. Begitu pantas masa berlalu. Esok merupakan hari yang penting, insya-Allah aku akan menduduki ujian kedua. Ujian kedua? Ya, ujian kedua. Ujian pertama telah pun aku duduki 3 minggu yang lepas. 

Jujur, agak mencabar juga bergelar  pelajar asasi. Cabaran yang mendatang tidak hanya dalam soal akademik, malah berkait juga dengan soal lain dalam kehidupan aku seharian. Sememangnya dunia kampus agak bebas dan pastinya berlainan dengan alam persekolahan. Tiba masanya untuk  belajar memilih dan merancang kehidupan sendiri saat ibu bapa dan guru tiada di sisi. Syukur sekali lagi, kerana di sini, aku dipertemukan dengan ikhwah-ikhwah yang membina. Gembira aku bertemu mereka, yang juga merupakan seniour aku sendiri. Merekalah yang tidak putus-putus meniupkan kata-kata semangat dan ingatan setiap kali kami bertemu.

Datang ke sini membawa amanah dan harapan ibu abah,sungguh aku berasa berat kerana itu. Namun, kembali bermuhasabah, tujuan aku ke sini tidak hanya untuk mengejar kecemerlangan, tetapi yang lebih utama ialah untuk mendalami ilmu Allah dan mendapat keredhaanNya. Tatkala aku berasa stres dan dihimpit tekanan, mujur ada seorang sahabat yang melontarkan sebaris ayat yang cukup membuatkan aku tertampar kerananya. Katanya, kita akan berasa stress memikirkan peperiksaan jikalau kita terlalu taksub mengejar kecemerlangan. Kenapa tidak kita niatkan sahaja, belajar ini semata untuk mendalami ilmu Allah dan mengejar redha-Nya? Maka dengan  demikian kita akan berasa gembira menuntut ilmu, kurang tekanannya. 


Nah, kata-katanya itu cukup membuatkan aku terdiam sepanjang perjalanan ke kolej kediaman, berfikir dan terus berfikir, bermuhasabah. Syukur aku diingatkan dengan kata-kata sedemikian, dan aku mula sedar yang aku sudah mula leka dan terlalai. Kembali memperbetul niat, Lillah.. 


Aku teringat juga pesanan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam di kampus kami, belajar biarlah dengan niat untuk satu jangka panjang. Niatkan juga untuk menyumbang sesuatu untuk ISLAM. Allahhu..


  ********************************************************



Menanti Ramadhan,

Ramadhan bakal tiba beberapa hari sahaja lagi, moga Allah lanjutkan usia kita agar dapat bertemu dengan Ramadhan tahun ini.

Ramadhan tahun ini pastinya berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya buat diri ini. Tahun pertama menyambut Ramadhan berjauhan dengan keluarga. XD Pastinya masakan ibu yang enak, suasana berbuka puasa di rumah bersama keluarga, dirindui.

InsyaAllah, segala perancangan bagi aktiviti dan pengisian sepanjang bulan  Ramadhan telah pun diatur rapi oleh kami di kolej. Moga segalanya dipermudahkan, dan semuanya berjalan lancar mengikut perancangan. Moga Ramadhan tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya, dan kita mampu berhijrah, daripada buruk kepada baik, dan jika dah baik, semakin bertambah baik. Insya-Allah. :)

p/s: mood: cuak nak jawab test malam esok.. moga Allah permudahkan, doakan saya ya! ;)

9 comments

July 15, 2012 at 6:52 PM

Good luckk !!!!

July 15, 2012 at 6:56 PM

Semoga berjaya AF dengan peperiksaan yang akan dihadapi. salam Ramadhan Juga untuk anda. :) Salam

July 21, 2012 at 11:02 AM

selamat menyambut ramadhan....

July 26, 2012 at 11:54 AM

@semutmerah terima kasih.. :)

July 26, 2012 at 11:55 AM

@Muttallif terima kasih.. ^^

July 26, 2012 at 11:55 AM

@Mohammed Faizal salam ramadhan.. :)

August 6, 2012 at 9:08 PM

Asasi sains sgt best:D

August 14, 2012 at 4:06 PM

hmmmm ^_^

August 27, 2012 at 12:06 AM

selamat hari raya..silalah ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

Post a Comment